Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål for leietaker, utleier, bilverksted og forsikringsselskap.

Leietaker

Henting av leiebilen?

Leiebilen hentes ved avtalt tidspunkt på verkstedet din egen bil skal til reparasjon. Du beholder leiebilen i perioden bilen din er på verksted, og så lenge vilkårene fra bilens forsikring dekker antall dager reparasjonen tar.

Ved henting av bilen skal du starte leieforholdet med lenken du har mottatt på e-post/sms. Det skal lastes opp minimum 7 bilder av bilen (4 utvendig og 3 innvendig) for å dokumentere leiebilens tilstand ved henting og levering. Bildene brukes i behandling av skadesaker og blir delt med forsikringsselskapet ved behov. Du skal i tillegg se over at kilometerstand stemmer med det som er registrert.

Etter at du har startet leieforholdet har du 15 min til å gå over skadene som er registrert på bilen og mulighet til å legge til skader/merker som ikke er registrert før du kjører. Dersom det er skader som ikke er registrert blir de delt og oppdatert for utleieren. 

Tilbakelevering av bil?

Du får beskjed fra verkstedet når bilen din er klar, og leiebilen skal da tilbakeleveres til samme sted som den ble hentet.

Sørg for at bilen er ren og ladet minimum til samme batterinivå som ved utlevering. Ved batterinivå lavere enn ved utlevering, påløper det et gebyr på kr. 399,-.

Gå inn på samme lenke du fikk fra oss på e-post/sms og avslutt leieforholdet. Du tar igjen minimum 7 bilder av leiebilen (4 utvendig og 3 innvendig) for å dokumentere bilens tilstand. I tillegg registrerer du kilometerstand, og leiebilens nøkler leveres til verkstedet.  

Bompenger?

Du som leietaker er ansvarlig for å dekke bompasseringer under leieforholdet. Utleier laster opp bompasseringene for perioden du har leid bilen, og vi sender deg en faktura på det aktuelle beløpet. 

Bøter / Parkeringsbøter?

Du er selv ansvarlig for å betale parkeringsbøter og parkeringsavgift selv. Dersom dette havner hos oss påløper det en administrasjonsavgift på kr. 189,- på betalingen.

Skader?

Som leietaker er du forpliktet til å betale egenandel dersom leiebilen blir skadet under leieforholdet. Du betaler egenandel for hvert skadetilfelle dersom det er flere skader som har oppstått.

Standard egenandel:

Ansvar 12000,-
Brann 12000,-
Tyveri 12000,-
Kasko 12000,-
Glass 2500,-
Veihjelp 500,-

Du har mulighet til å betale for redusert egenandel, men dette må da gjøres før leieforholdet starter.

Dersom reparasjonskostnadene er lavere enn egenandelen, betaler du kun for reparasjonskostnadene.

 

Utleier

Krav til bilen din

  • Være EU-godkjent
  • Ha gyldig forsikring
  • Ikke være eldre enn 5 år
  • Ikke ha kjørt mer enn 150 000 km
  • Stå registrert på deg som eier (evt. fullmakt fra eier)
  • Ha minst to sett med nøkler
  • Være i forskriftsmessig stand og kjørbar
  • Ha sommer- eller vinterdekk i henhold til sesong med god mønsterdybde
Hvordan registrerer du deg?

Du kan enkelt registrere deg i Greenpool appen og bli utleier. Slik registrer du deg: 

  1. Last ned greenpool appen fra App store eller Play store.
  2. Fyll ut skjema, aksepter utleievilkår og trykk registrer.
  3. Registrer elbilen du ønsker å leie ut i appen. 
  4. Legg til bilder av førerkort 

Husk å fullføre registreringen i appen fordi elbilen din og førerkort må godkjennes før du kan ta oppdrag. 

Hvordan leie ut bilen din?
 

For å akseptere et oppdrag må du gjøre følgende: 

  1. Ha registrert bilen din i Greenpool appen, etter at du har registrert deg selv. 
  2. Trykk på «hjem» for å se ledige oppdrag. 
  3. Trykk på «Ta oppdraget» ved oppdrag du er interessert i, og deretter «bekreft». 
  4. Lever bilen til avtalt bilverksted kvelden før leieperioden starter, eller på morgen når verkstedet åpner. OBS! Dersom du akspetere et oppdrag, men ikke leverer bilen til avtalt sted og tid, påløper et gebyr på kr 600. 
  5. Etter endt leieforhold blir du varslet når bilen er returnert, og du kan hente bilen din igjen.
  6. Utbetaling for leieforhold blir sendt ut til kontonummer registrert i app. 
Hva er ditt ansvar som utleier?

Ansvar som utleier er følgende: 

  1. Gjør deg kjent med våre leie- og utleievilkår før du aksepterer oppdrag for utleie av din elbil.  
  2. Når du har tatt oppdrag må du sørge for at bilen din er klar for levering. Dette inkluderer rengjøring av bilen innvendig og utvendig, og at bilen er minst 80% ladet.  
  3. Du må levere bilen din til avtalt verksted på avtalt tid, og sørge for at bilens nøkler blir levert til verkstedets resepsjon eller nøkkelboks. OBS! Om du ikke leverer bilen til avtalt sted og tid mer enn 3 ganger, blir du utestengt fra tjenesten i 6 mnd. 
Kan man slette kontoen i appen?

Ja. Det er mulig å slette kontoen. Det kan du som bildeler gjøre i profilsiden din.

 

Ved å slette Greenpool kontoen vil all din personlige informasjon bli permanent slettet.

 

Du vil ikke lenger kunne benytte våre tjenester. Om du ønsker å se/ta oppdrag igjen må du registrere en ny konto.

 

Merk at noe data kan bli oppretthold en periode for statistiske formål.

Verksted

Hvordan få tilgang til bestillingssystemet?

For å få tilgang til bestillingssystemet må du kontakte oss på epost eller telefon.

Kontaktinformasjonen vår finner du under «kontakt», eller nederst på nettsiden.

Leveranse- og tilbakelevering av leiebil?

Alle våre bilutleier oppfordres til å levere bilen innenfor bilverkstedets åpningstider. Hvis de ønsker å levere bilen utenom arbeidstider, er informasjon allerede gitt til dem om parkeringsplass ved verksted samt levering av nøkler til nøkkelboks.

Vær oppmerksom på at Greenpool gir retningslinjer og nødvendig informasjon for både bilutleier og bil leietaker. Denne prosessen gjøres via Greenpool appen som effektivt sørger for at bilutleier og bil leietaker blir raskt informert ved levering og henting av bil.

Mer informasjon kan sees i bestillingssystemet vårt.

 

Hvilke biler kan bestilles?

Hvilken biltype som kan bestilles tilsvarer type forsikringsdekning leietakeren har.

I tillegg får leietaker mulighet til å bestille en oppgradert bil mot en ekstra kostnad per dag. Dette kan gjøres ved ny reservasjon i bestillingssystemet hos verkstedet.

Forsikringsselskap

Greenpool samarbeider med flere forsikringsselskaper. Nåværende samarbeidspartnere er listet opp i vårt system. For mer info, vennligst ta kontakt med oss.

Forsikringsselskap

Tilgang og admin

For å få tilgang må du kontakte oss på epost eller telefon.

Kontaktinformasjon finner du under «kontakt» eller nederst på nettsiden. 

Kundetilfredshet og kvalitet

Å få en erstatningsbil er en viktig del av forsikringskunde-reisenGreenpool spesialiserer seg i denne prosessen ved å bidra til en bedre kundeopplevelsen. Dette gjør vi gjennom prosessautomatisering og en pool av elbiler, hvor 100% av elbilene er levert av bildelingspartnere. Her i Greenpool tror vi at sammen kan vi jobbe mot en bærekraftig mobilitetsløsning og en grønnere fremtid i Norge.

Generelt

Kontakt

Tlf.: 40 00 17 12

Epost: post@greenpool.no

Adresse:
Forskningsparken
Gaustadalléen 21
0349 Oslo

Åpningstider

07:00 – 21:00 Hverdager 

10:00 – 18:00 Lørdag/Søndag